Monday, February 7, 2011

sekadar pendapat dari saya yang sangat dhaif ilmu...^_^...

Salam….
Sekarang ni mase utk saya bercerita..emm…bukan bercerita sgtlah..cume saya nak sume bukak minda dan “THINK” dalam perkara yg akan saya bangkitkan nanti…
Ok,baru ni sy janji sy nk bincangkan ttg isu dakwah kan…persoalan yg saya bangkitkan ialah kenapa sekarang susah utk manusia menerima dakwah ataupun bahase kasarnye terpikat dgn dakwah yg wujud skarang nie dan saya khususkan kpd remaja kerana remajalah yg bakal mewarisi tampok kepimpinan Negara pd masa akan datang….



Ingat x lagi ayat saya yg berbunyi… “lepas post ni,saya akan citekan kenapa remaja sekarang susah nak terima dakwah pada zaman "facebook" nie...saya jamin kamu sume akan setuju ngn pendapat saya!!!jap,korang fikir saya ni sorang yg skima ke??nerd ke???yelaa...org dakwah la kononye kan..bile sebut je student2 yg ala2 islamik skit ni...zuuup!!!!mesti kite sume terlintas budak ni msti pakai spek mate,pakai seluar "slek"..baju skima..err..cmne baju skima tu??alah..anda lbih tau bukan...emm ape agi..haa,muke skima la,jalan tunduk laa..lembik je..kan3??” (ingat kan????)
Ok..hal ni telah saya kaji agak lamalah jugak…saya akan terangkan dari perspektif saya sdiri ok..



Pertama:
Saya jugak remaja mcm yg lain…sy tau ingat senang ke ramaja skang nk trime dan masuk dalam dakwah2 ni???susahlah bai…susah…saya mngaku…saya punyai byk kawan2 mcm nie..
Ape yg saya nk persoalkn kat sini ialah konsep “ SYUMULIYYAH” yg mane memberi maksud…
Syumul bermaksud lengkap. Ini bererti bahawa agama Islam adalah sebuah agama yang lengkap dan sempurna serta meliputi kehidupan dunia dan akhirat.
Islam meliputi seluruh kehidupan manusia di dunia dan akhirat. Islam telah mengatur kehidupan manusia dengan lengkap yang meliputi ;



Ibadah, akhlak, ekonomi, politik, kemasyarakatan, kesihatan, kebuadayaan, bahasa, seni, pengetahuan, hubungan antarabangsa, alam sekitar, falsafah, sains, undang-undang dan sebagainya.
Ok,boleh faham ek maksud SYUMULIYYAH ni??gud….
Ape yg sy nk cite kat sini ialah…cara atau konsep dakwah yg diamalkan pd mase kini agak kurang “menyeronokkan”…huhuhu..mksud sy,agak kurang menarik dan cantik…knape sy ckp cmni???ok lihat di bawah…



Remaja skang ni ,mentality dorang skang ni agak maju you know…so dorang sebenarnye sedang mncari2 di mana hala tju hidup..sama mcm kite jugak kan….pendirian saya mcm ni..kalau sayalah,saya x brapa SETUJU atau secara kasarnye x SETUJU dgn cara pemakaian pendakwh skang ni…pulak dah SAFWAN ckp mcm nie..masuk ISA la..haha..



Well,saya ckp cm ni coz saya sdiri mmg x stuju..so what???sebabnye mcm ni,saya ni zaman2 dulu boleh dikir sebagai seorang student yg agak “lalai” u know. Saya mngaku dulu sy bkawan ngn ramai budak2 remaja yg mmg xde hala tuju..dorang mmg x suke kalau golongan pndakwah yg dekat ngn mereka…
OK… pemakaian yg  pdakwah skang yg saya mksudkan ialah,pemakaian yg tersangatla SKIMA dgrX???skima..ONCE AGAIN…SKIMA!!!..kenapa??..kawan,x semestinya kalau kite ni  nk bdakwah,kite kene wajib pakai seluar sleck,baju kemeja,kopiah atau serban kasut hitamlah…apelah kan…
Teeet…jgn marah dulu knapa sy ckp mc ni..sy bukan kutuk ye..kalau kutuk pon..kutukn yg membina ok.sebab ape sy gtau cmni??yelah,asyik2 bile kite tgok pndakwah atau golongan mahasiswa yg terlibat ngn aktiviti keagamaan ni,CONFIRM dorang msti pakai mcm yg sy sebut di atas…ANDA SETUJU??????
So,dalam hal nie,sy nk mention skit…remaja skang ni dikenali sbagai remaja atau generasi yg moden.dorang ingin mengikut trend pemakaian semasa..tapi perlu DIINGAT…trend x salah selagi ia x langgar tatacara pemakaian dalam ISLAM…



Saya nk tye sume…salah ke kalau pendakwah dari golongan muda khususnye pakai seluar JEANS??Emm,pakai baju yg agak trendy ke skit,pakai kasut sport ataupon pakai pakian standard je.. xsalah kan???btol x???\..islam itu bersifat fleksibel,so,x salah kalau pndakwah gune konsep ni dan faham btol2..bukan kite pg umah org, “pong pang,pong pang” duk bg tazkirah..hatta menganggu umah tangga org pada waktu ptg… dan msuk ke dalam otak kite tgah main petang tetibe mereka ni datang…ni x boleh.nk bdakwah kene berhikmah bukn sahaja berhemah ye…
Kite x boleh datang umah org ptg2 dan terus mulakan dakwah…biala gunakan cara berhikmah…………….anda setuju???



So..saya harap xde pihak yg salah faham ngn penjelasan sy ni…sebab saya pon dalam usha utk dakwah…tetapi saya cume utk bdakwah secara kontemporari dan saya bukan ikut telunjuk sdiri tapi sgala ayat saya ni tlah ditapis oleh org yg boleh dipercayai…^_^…..



Satu lagi saya nk cadangkan supaya ..jap2,saya khususkan kpd golonagn pdakwah muda2 ni k…..antum (anda sume) kalau boleh cubelah aktif dalam sukan…bukan sahaja aktif sbagai pndakwah sahaja….so that remaja akan lihat pndakwah ni sbagai golongan yg lbih kurang ngn mereka…jgn kerana kite nk            jadi PENDAKWAH…then kite berpakaian SKIMA…



KALAU SAYA lebih suka kita pendakwah muda ni bertindak dgn mengikut keadaan…kan???supaya kite ni diterima oleh masyarakat sekeliling….^_^….
Tujuan saya adalah utk mengelakkan golongan remaja ni setkan pada minda mereka yg golongan pendakwah  ni adalah ummat yg ketinggalan zaman..dan x ikut peredaran zaman…terutamanya cara berpakaian….INGAT!!!!saya bukan kutuk atau memandang remah pada anda sume..tapi saya ingin bgthu ape yg remaja mahu….kerana saya yakin saya juga remaja di alaf baru ini dan saya percaya kehendak kami adalah 99.99% SAMA…..^_^..WALLAHUALAM…



P/S: Bagi sesapa yg mau komen..adalah sgt2 dialukan k..^_^..COME ON GUYS!!!jom kite bukak minda dan berfikir kea rah dakwah yg berkesan….
Mane2 pihak yg pnyai ilmu lbih tgi..silakan beri tunjuk ajar ye…

4 comments:

  1. eja skima pun lain. org eja SKEMA lahh. haha. okay je kan pendakwah pakai seluar jeans. tp utk lelaki jek kan.

    ReplyDelete
  2. LIKE!..tp, kalau du'at akhawat pulak,, jgn ngade2 nk berpakaian mcm org yg tak ikut rules agama..sbb, pakaian akhawat berbeza..kalau nk wat strategi dakwah,,jgn smpai berpakaian melanggar syariat islam.Matlamat tidak menghalalkn cra..tp, matlamat memudahkn cra..kalau ikhwah, x jd msalh nk trendy pn, pakai jeans ke...tapi, pakaian tuh,, jgn lh smpai bg mesej yg bkn2..ermm,,sorry, lebih2 plak ana ni..suke bg pendapat..^^

    ReplyDelete
  3. as salam...
    to ezza:yup,xsalah selagi agama x menyalahkannya...yg buat salah buka agama..tapi manusia....sama jugak mcm mazhab....pokoknye adalah same...tapi manusia yg menokok tambah idea sampai mazhab lain seolah2 agama lain...wallahualam...

    solihah:xpe..bg pndapat yg bernans...anak walid kan..hehehe....

    ReplyDelete
  4. Slm wrt wbt

    Setuju dgn point pemakaian daie harus improve :)

    Tapi rata2 di luar negara, pemakaian daie muda memang sempoi, casual (kdg2 bergaya mengalahkan org lain huhu) tapi masih ada sentimen "mat surau/usrah" yg menjarakkan antara daie-mad'u.

    ada cdgn/bantuan? :D

    ReplyDelete