Thursday, January 20, 2011

Come On Guys !!! Think!!!!

Salam....(gambar di bawah tengok dan berfikir ok...apakah tindakan kite)
posting pertama yang saya nak tampilkan adalah mengenai solusi pembukaan minda korang sume...
ok...pada kali pertama ni...insyaAllah,saya nak bercerita la skit tentang dakwah...
well,saya nk tanye korang sume,pernah x mase kat umah pendakwah2 datang ataupon lebih kite kenal sbagai orang tabligh...pernah x???
msti pernah punye kan....haha..apa yg lucu sebenarnye ialah,jap2...saya cite ni adalah bdasarkan pengalaman saya sdiri k..dan saya pcaye yg maybe diantara korang sume pernah melalui situasi mcm ni...








ok.adalah satu hari,golongan tabligh @ pendakwah ni datang kat kampong saya.dorang sume tinggal sekejap di surau kat kampung...satu hari tue,mereka sume datang ke rumah per rumah utk bagi tazkirah skit dan mengajak sume utk ke surau pada malam hari bagi satu sesi tazkirah la...
huhuhu...sedikit lawak la..coz mase tu saya tingkatan 5 kalau x silap la...mase golongan pendakwah tu datang ke rumah jiran2 kan...dorang sume dalam 6 org kott..sume jiran2..err..x sumela...jiran2 tutup terus pintu umah mereka..alsan nye knape???alaa..senang je,,dorang x mau jumpe ngn "awok"2 pendakwah ni....yelaa..skali pandang da mcm "pengganas" daa...dgn janggut nye yg panjang sampai ke bahu...
huhuhu...saya pon pada mase tue malas gak la nk jumpe dorang ..yelaa..cakapa bab agama ni..kurang skit kan..dulula ye..hehe..

So,ape yg saya nk sampaikan kat sini ialah mentaliti masyarakat kite terhadap golongan pendakwah yg datang dari jauh sebagai musafir ni...org anggap mereka ni agak extreme...hatta para ibu bapa skalipon tutup pintu bile tau mereka nk datang umah...huhu..ades...apatah lagi golongan muda2 ni kan???

tapi petang tu saya ikut jugak golongan pendakwah di ke surau...dalam perjalanan ke surau...mase tula saya sembang dgn salah soraang pengikut dakwah ni...emm..tapi saya da lupe ape namenye..huhu..xpela..xpting....
petang tu sebelum masuk waktu maghrib...saya joinla golongan pendakwah ni berbincang dalam satu bulatan...masyaAllah...org muda pada mse tue saya sorang je yg datang............






                                                     errr...kenapa ngan gambar ni ek?????





al kisah bermula.........

Alhamdulillah....subhanallah.....masyaAllah.......

itu je yg saya mahu ucapkan.....kenape tiba2 saya terase sebak tatkala saya berada dalam satu jemaah dakwah pada ketika itu...apabila saya memandang wajah2 para pendakwah ketika itu,saya terasa malu dan segan...kenapa???saya x tau lah...dan di sini saya nak kawan2 sume merasai sendiri perasaan seperti ni...ade brani???saya faham...maybe cerita saya ni x kan mngubah apa2 pada kamu sume....tapi satu je yg saya nk kongsi,CUBELAH kawan2 sume join sekali je usrah kat mane je...tolonglah...saya ingin kongsikan perasaan yg saya rase tatkala bersama dalam majlis Allah....^_^....insyaAllah,anda sume akan rase satu bentuk burdah-burdah kecintaan yg Allah wujudkan dalam hati kite...Come On Guys...........................................(^_^)...






lepas post ni,saya akan citekan kenapa remaja sekarang susah nak terima dakwah pada zaman "facebook" nie...saya jamin kamu sume akan setuju ngn pendapat saya!!!jap,korang fikir saya ni sorang yg skima ke??nerd ke???yelaa...org dakwah la kononye kan..bile sebut je student2 yg ala2 islamik skit ni...zuuup!!!!mesti kite sume terlintas budak ni msti pakai spek mate,pakai seluar "slek"..baju skima..err..cmne baju skima tu??alah..anda lbih tau bukan...emm ape agi..haa,muke skima la,jalan tunduk laa..kembik je..kan3??msti kamu fikir cmni kan???alaa....ilek r,,ngaku je  coz saya pon camtu gak..kuang3...

BUT!!!!! With the power of "Come On Guys" !!!.....saya akan melakukan pembedahan siasat di atas isu ini!!!
CIA dan FBI pon  x branila nk siasat ni..huhuhu...tunggu ye???!!!!!

maasalamah....^_^...


Cerita tentang romantik...(tetibe je kan...huhuhu) Come On...

Tengahari tadi abah sempat chat sekejap dengan rakan karib abah. Kata dia, "Wife aku kata aku tak romantik la Jak". Hmmm. Selalu juga abah dengar kata-kata macam itu. Ummi pun rasanya pernah cakap yang abah ni tak romantik.
Abah fikir orang perempuan ni walaupun dah beranak bercucu, masih lagi mengharapkan suami romantik, seperti mana masa bercinta dulu. Haha, abah masa berkawan dengan Ummi tak romantik pun. Bergaduh selalu adalah kot. Kan Ummi?

Abah tak tahu la nak cakap apa pada kawan abah, tapi abah kata, "Nanti ko balik, cakap ngan wife ko: Jangan asyik pandang bintang, renung bulan tinggi diawan. Bumi yg dipijak, rumput yg hijau ni dilupakan". kawan karib abah tadi mungkin kurang romantik la kot, tapi abah tahu, dia manusia yang baik sangat hati budinya. Cuma kadang temper je sikit (sori bang, aku termengutuk ko skit).
Tapi itulah, sesekali merenung laman orang tak apa, cuma jangan sampai laman kita yang bunga berwarna warni tu dah nampak tak bererti pada kita. Mungkin suami kita tak seromantik suami orang, tapi sekurang-kurangnya, ada juga benda baik pada diri dia kalau nak dibanding dengan orang lain.
Untuk suami macam abah ni, tak salah sesekali bersikap romantik sikit pada isteri, especially masa tarikh2 penting dalam hidup isteri. Ada duit lebih tu, belanjalah lebih sikit untuk isteri. Bukan orang lain pun, orang yg lahirkan anak kita dan orang yang siapkan makan minum kita juga. Ataupun kalau tak nak keluar belanja, boleh juga. Peluklah isteri tu 7 kali sehari. Sesekali bawa isteri makan ditempat kegemaran ke, atau sekadar teman isteri shopping sambil pegang tangan. Hehe, abah pun tak terbuat macam itu, pepandai je nak suggest kat orang.
Tapi kalau dua2 suami dan isteri amalkan sikap romantik kan best. Sesekali isteri romantik, time lain pulak suami pulak romantik. Betul ke apa abah cakap ni? Ke romantik tu utk lelaki je....Abah..abah...tak abis-abis merapu.
Lagi satu, untuk kawan karib abah tu, tahniah kalau betul2 ko beli rumah tu. Nanti dah siap, jangan lupa buat housewarming. Confirm aku pegi.
hehehehehe......



                                               Melomapat ke kisah yang lain...Come ON!!!

Seorang sahabatku, Mimi namanya, kami bersahabat puluhan tahun sejak kami sama-sama duduk di sekolah . Mimi gadis sederhana, anak tunggal seorangjururawat , memiliki mata sebening kaca, dan lesung pipit yang manis menawan siapa saja dan akan runtuh hatinya jika memandang senyumnya. Termasuk saya.

Dan nilai tambahnya adalah dia seorang yang sangat solehah, yang patuh pada kedua orang tuanya. Tetapi Ramli, yang satu ini juga sangat menyukai Mimi. Track record-nya yang begitu glamor tidak meragukan untuk merebut hati Mimi.
Sedangkan saya, hanya mampu menatap cinta dari balik senyuman tipis ketegaran. kerana saya tidak mau persahabatan kami hancur.
Lambat laun, Mereka pun bercinta dari mulai kelas 1 hingga menikah. Sebagai tetangga sekaligus sahabat yang baik, saya hanya mampu mendukung dan ikut bahagia dengan keadaan tersebut (walaupun hati ini sedikit teriris). Apalagi Mimi dan Ramli saling mencintai. Hingga tiba ketika selesai kuliah, mereka berdua ingin mewujudkan cita-cita bersama, membina keluarga, yang sakinah, mawaddah, dan warohmah.







Namun, namanya hidup pasti ada saja duri dan ranjaunya (bukan safwan yg cakap...huhuhu), di balik kesejukan melihat hubungan mereka yang bahagis ala2 islamik, orang tua Ramli yang salah satu pejabat di daerah itu, menginginkan Ramli menikahi orang lain pilihan kedua orang tuanya. Namun Ramli rupanya cinta mati dengan Mimi, sehingga mereka memutuskan untuk menikah, sekalipun di luar persetujuan orang tua Ramli. Dan secara yang agak "kejamlah",Ramli diharuskan menyingkir dari percaturan hak waris kedua orang tuanya, disertai sumpah serapah dan segala macam cacian.
Ramli akhirnya melangkah bersama Mimi. Setelah menikah, mereka pergi menjauh keluar dari kota kami, kemaman, menuju ke sarawak, dengan menjual seluruh harta peninggalan kedua orang tua Mimi yang sudah meninggal.


Selama setahun, kami masih terus berkirim kabar. Hingga tahun kelima, di mana aku masih sendiri dan masih menetap tinggal di kuala terengganu, sedang Mimi entah kemana, hilang tak ketahuan rimbanya, setelah surat terakhir mengabarkan bahwa dia melahirkan anak keduanya, kemudian setelah itu kami tidak mendengar kabarnya lagi.

Sampai di suatu siang yang terik, di hari Sabtu, kebetulan saya berada di rumah tiba-tiba saya dikejutkan oleh suara ketukan pintu bilik. Temanku mengatakan ada tamu dari daerah Marang. Siapa gerangan? Pikirku ketika itu.
Sejenak aku tertegun ketika melihat seorang perempuan di depan pintu, lupa-lupa dan sedikit ingat, hingga suara perempuan itu mengejutkanku,”Faris….Faris kan!” katanya.

Sejenak, dia ragu-ragu, hingga kemudian berlari memelukku, sambil menangis teresak2 keras di bahuku. Saat itu aku hanya mampu diam tak terkata dan tak tahu hendak melakukan apa, meskipun aku tahu dia bukan muhrimku.
Kemudian aku menjauhkannya dari bahuku sambil masih ragu, perlahanku mengeluarkan kata2, “Mimi…Mimikah?”
Masyaallah…Mimi terlihat lebih tua dari usianya, namun kecantikan alaminya masih terlihat jelas. Badannya kurus dengan jilbab lusuh yang berwarna buram, membawabeg tangan berukuran besar yang sudah robek di beberapa bahagian.
Semula Mimi terdiam seribu bahasa pada saat aku tanya keadaan Ramli, matanya berkaca-kaca, aku menghela nafas dalam, menunggu jawapannya.

“abang Ramli,err......abang Ramli sudah berpulang kepada-Nya lima bulan yang lalu.”
Kata-kata Mimi membuatku tercekat beberapa saat, namun sebelum aku sempat berkata2,Mimi menangis sambil bercerita, “abang Ramli kena kanser paru-paru, karana kebiasaannya merokok tiga tahun yang lalu, semua sisa peninggalan orang tuaku sudah habis terjual , untuk biayai kos ubat2ubatan, sedang penyakitnya bertambah parah. Keluarga abang Ramli enggan membantu, kamu tahu sendiri kan, aku menantu yang tidak diinginkan, dan ketika abang Ramli meninggal, orangtuanya masih saja membenciku, mereka sama sekali tidak mau membantu,” katanya.




Dia bercerita, dia bekerja di Pekan baru kuantan, mulai jadi tukang cuci, pembantu rumah tangga, dan sebagainya, hingga suaminya meninggal. “Keluarganya, hanya memberiku wang sekadarnya untuk penguburan abang Ramli, hingga aku terpaksa menjual rumah tempat tinggal kami satu-satunya, dan dari sana aku membayar semua sewa rumah dan hutang-hutang pada tetangga, sisanya aku gunakan untuk berangkat ke terengganu, aku tidak sanggup mengadu nasib di sana Ris,” kata-kata Mimi berhenti di sini, disambut esak tangisnya. Sedang aku yang sedari tadi mendengarkan tak kuasa juga menahan haru yang sudah sedari tadi menyesak di dada.
Mimi tertegun… dia memandangku. kemudian dia mengulurkan tangan, memberikan seuntai kalung emas besar, sisa hartanya.
“Ini untukmu Ris.., aku gadaikan padamu, pinjami aku wang untuk modal usaha, dan kontrak rumah kecil-kecilan,tolongla Ris..."

Pelan-pelan aku meraih kalung itu dari meja, menimbang-nimbang, pikiranku melayang menuju sisa wang dlm beg tangan. Jumaat kemarin aku baru mendapat gaji. Sebagai pegawai di suatu syarikat, gajiku sangatlah kecil jika dibandingkan dengan pegawai yang lain tentunya, tapi itulah sisa wangku. Aku mengeluarkan dompet tersebut dari dalam tas, di bilik, semua kuinfaqkan untuk Mimi, semata mata karana ikhlas.

Mimi menatap wang di tanganku, sejurus kemudian aku meletakkan wang tersebut di atas meja sambil berkata, “Ini sisa wangku Mimi, kamu ambil, nanti sisanya biar aku pikirkan caranya, kamu buat modal banyak untuk mulai usaha.”
Singkat cerita, Mimi bisa mulai usahanya dari modal itu, mengontrak rumah kecil di dekat rumah saya.

Alhamdulillah, sekarang di tahun kedua, usahanya sudah menampakkan hasil. Mimi sudah sedemikian agak berdikari, banyak yang boleh aku contoh dari pribadinya yang kuat iaitu Mimi adalah pejuang sejati, tabahulet, sabar, dan kreatif.
Mimi tetanggaku kini dan setiap pagi selalu menyapa riang aku, wajah cantiknya kembali bersinar.Dia juga tekun mendengar keluh kesahku pada setiap permasalahan yang aku hadapi setiap harinya, termasuk ketika aku mulai mengeluh tidak betah di office sebagai pegawai sekian tahun, atau ketika aku menghadapi badai kemelut usia yang sudah berkepala tiga belum juga menemukan jodoh.
“Faris, Allah tidak akan memberikan cubaan di luar batas kemampuan seseorang atau Allah lebih tahu apa yang terbaik bagimu, sedangkan kamu tidak.”




Lalu Mimi mengajak aku melihat tempat tidur anak-anaknya di ruang tamu yang ia jadikan ruang tidur, sedangkan kamar tidur ia jadikan dapur untuk memasak (sungguh rumah yang cantik penuh barakah). Mereka selesa pada tempat tidur susun yang "empuk", kemudian katanya, “Lihatlah Ris, betapa berat menjalani hidup seorang diri, tanpa bantuan bahu yang lain, kalau tidak terpaksa karana nasib, enggan aku menjalaninya Ris. Sedang kamu, bersyukurlah kamu, masih memiliki masa depan yang panjang.”






Aku pun berhenti dari pekerjaan yang lama, sekarang aku bekerja lebih rajin dari yang dulu. Karana setiap pulang kerja aku melintas di depan rumah Mimi, dan terus memperhatikan ketegarannya, akhirnya Allah menumbuhkan kembali cinta di hatiku. Sampai suatu saat aku pun melamarnya agar hubungan kami dihalalkan oleh syari’at. Mimi hanya mampu menunduk malu dan tersenyum melihat anak-anaknya yang akan memiliki ayah yang baru. Allahu Akbar…^_^...

ingatla..Allah adalah pengatur terbaik hidup kita......^_^....




Mengorat???bercinta???islam???

Adalah sesuatu yang amat perlu untuk seseorang itu memulakan mukadimah cinta dengan mengurat. Apakah hukum mengurat dan bercinta dalam Islam? Apakah dibenarkan seorang lelaki muslim berbual dengan perempuan muslim?. Semua persoalan ini mungkin bermain-main dibenak fikiran remaja muslim yang sangat menitikberatkan ajaran Islam. Bagi sahabat remaja muslim yang kurang mengambil berat persoalan ini, mungkin mereka akan mengunakan formula “pakai bedal sahaja”. Salah tanggapan dan silap fahaman terhadap persoalan ini boleh mewujudkan konflik dalam diri remaja muslim.


Secara kasarnya ada sesetengah ulama menganggap mengurat dan bercinta itu halal tetapi kebanyakkan ulama yang lain pula menganggap haram. Bagaimanapun dikalangan ulama Fekah terdapat beberapa orang ulama yang merupakan pencinta yang hebat seperti Daud az-Zahiri yang merupakan imam Mazhab az-zahiri.
Sebenarnya mengurat dan bercinta sama-sama penting dalam kehidupan. Tiada siapa yang dapat lari daripada mengurat dan bercinta termasuk mereka yang bercinta selepas berkahwin. Hal ini kerana mereka yang bercinta selepas berkahwin akan melihat bakal isteri sebelum diijabkabulkan.



Selain itu jika cinta dianggap sebagai mukadimah kepada perkahwinan, maka mengurat pula dianggap sebagai mukadimah kepada bercinta. Kedua-dua ini berkait antara satu sama lain kecuali bagi mereka yang berkahwin atas pilihan keluarga.

Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan. Sebagai contoh mengurat dan bercinta yang disusuli dengan perkahwinan dan mendirikan rumah tangga adalah berguna kerana ia membawa kebaikan. Dari sini terbentuk pula keluarga dan daripada keluarga ini terbentuk pula masyarakat seterusnya negara.Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dengan ajaran Islam? Jawabnya ia memang bertepatan dengan ajaran Islam kerana manusia yang diamanahkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini perlu meneruskan survival sehingga ke hari kiamat. Kemungkinan jika manusia tidak mengurat dan bercinta, kita akan pupus di dunia seperti pupusnya dinasour dan ini sudah tentu menyalahi amanah Allah itu.
Namun dari sudut lain, mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan. Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada perkahwinan sebaliknya mukadimah kepada melahirkan anak luar nikah atau mencampakkan anak yang tidak berdosa ke dalam tong sampah dan longkang.


Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam Islam. Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik. Oleh itu sesiapa sahaja yang berhadapan dengan ajakan perasaan dan emosi untuk mengurat dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya mengunakan kewarasan akal.

Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yang boleh mencetuskan keghairahan seks yang seterusnya menyebabkan berlaku perlanggaran hukum Allah iaitu perzinaan. Dalam hal ini adalah amat perlu setiap individu muslim berpegang kepada tanggugjawab menjaga dan memelihara aurat kerana persoalan keghairahan seks mempunyai hubung kait yang amat besar untuk berlakunya perzinaan.



Bagi mengelak daripada perkara-perkara terkutuk ini berlaku, panduan rasulullah perlu dipatuhi. Baginda melarang orang Islam supaya jangan melampau dalam mengurat. Malah baginda menyuruh mereka bercinta kerana Allah iaitu mencintai orang yang dikasihi kerana Allah.


Terdapat beberapa riwayat menceritakan Nabi Muhammad s.a.w membenarkan hamba menyanyikan lagu mengurat dipanggil ghazl. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, Rasulullah menyuruh Aisyah menghantar seorang hamba yang pandai menyanyi lagu ghazl kepada pengantin kaum Ansar yang menjadi kerabat Aisyah. Ini kerana menurut Nabi, kaum Ansar ada keramaian termasuk mendendangkan lagu-lagu ghazl. Baginda berkata : Sesungguhnya kaum Ansar adalah kaum yang ada pada mereka ghazl. (Ibnu Majah. Hadis No 1890)



Ghazl bermaksud mengurat tetapi ghazl dalam beberapa hadis nabi bermaksud mendendangkan lagu-lagu cinta yang sunyi daripada kata-kata baik dan sebagainya. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Bukhari,muslim dan lain-lain, Rasulullah menginggatkan supaya seorang penyanyi keluarga baginda bernama Anjasyah supaya jangan terlalu melampau mendendangkan lagu-lagu yang memperkatakan tentang mengurat dan bercinta.






Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta. Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.
Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.
Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa tanggungjawab.

so??anda bagaimana????Come On Guys...think!!!



CERPEN- 8 PEMBOHONGAN IBU KEPADAKU. MAK,SAYA SAYANG MAK!!


Memang sukar untuk org lain percaya, tapi itulah yang berlaku, ibu saya memang seorang pembohong!
Sepanjang ingatan saya, sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya.
Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk menjadi renungan dan panduan anda semua.
Ambillah iktibar daripadanya dan hayatilah sebaiknya kerana itulah ibuku!

01.PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA -

Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga yang miskin.
Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan.
Ada kalanya selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1 keluarga.
Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi mak cepat memujuk.
Ketika makan, mak sering memberikan bahagian nasinya untuk saya.
Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, mak berkata: "Makanlah nak, mak tak lapar.".





02.PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA -

Ketika saya mulai besar, mak yang gigih sering meluangkan waktu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah.
Mak berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk pembesaran kami adik-beradik.
Pulang memancing, mak memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera.
Sewaktu saya memakan gulai ikan itu, mak duduk di samping kami dan memakan sisa daging ikan yang menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi.
Saya sedih melihat mak seperti itu.
Hati saya tersentuh, lalu dengan menggunakan sudu, saya memberikan ikan itu kepada mak. Tetapi mak dengan cepat menolaknya. Mak berkata: "Makanlah nak, mak tak suka makan ikan."


03.PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA -

Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Mak pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya, abang dan kakak.
Suatu dinihari, lebih kurang 1.30 pagi, saya terjaga dari tidur.
Saya melihat mak sedang membuat kuih bertemankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya lihat kepala mak terhangguk kerana terlalu mengantuk.
Saya berkata: "Mak, tidurlah, esok pagi mak kena pergi kebun pula." Mak tersenyum dan berkata: "Cepatlah tidur nak, mak belum mengantuk lagi."




04.PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT -

Di hujung musim persekolahan, mak meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting.
Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, mak terus sabar menunggu saya di luar dewan.
Mak sering kali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Ilahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang.

Ketika lonceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, mak dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya.
Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang mak yang jauh lebih kental.
Melihat tubuh mak yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu untuk mak dan menyuruhnya minum.
Tapi mak cepat-cepat menolaknya dan berkata: "Minumlah nak, mak tak haus."

05.PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA -

Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas adik saya baru beberapa bulan dilahirkan, maklah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga.
Mak bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan berjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.

Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah.
Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang membantu mak.
Anehnya, mak menolak bantuan itu.

Jiran-jiran sering menasihati mak supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga mak dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga.
Tetapi mak yang memang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka.
Mak berkata: "Saya tidak perlukan cinta, saya tidak perlukan lelaki."




06.PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM -

Setelah kakak dan abang habis belajar dan mulai bekerja, mak sudah pun tua.
Kakak dan abang menyuruh mak supaya berehat saja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit, tetapi mak tidak mahu.

Mak rela pergi pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi kekperluan hidupnya.
Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan mak, pun begitu mak tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut.
Malahan mak mengirim balik wang itu, dan mak berkata: "Jangan susah-susah, mak ada duit."

07.PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH -

Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di luar negara.
Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar.
Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang, kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya, juga di luar negara.

Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa mak untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara.
Pada pandangan saya, mak sudah puas bersusah payah untuk kami.
Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini mak habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula.

Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya.
Mak tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata: "Tak payahlah, mak tak biasa tinggal di negara orang."




08.PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN -

Beberapa tahun berlalu, mak semakin tua. Suatu malam saya menerima berita mak diserang penyakit kanser.
Mak mesti dibedah secepat mungkin. Saya menjenguk ibunda tercinta.
Saya melihat mak terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan.
Mak yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan.
Mak menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpakas menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.

Saya dapat melihat dengan jelas betapa penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga mak menjadi terlalu lemah dan kurus.
Saya menatap wajah mak sambil berlinangan air mata.
Saya cium tangan mak, kemudian saya kucup pula pipi dan dahinya.
Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat mak dalam keadaan seperti ini.
Tetapi mak tetap tersenyum dan berkata-kata: "Jangan menangis nak, mak tak sakit."
Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya.
Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata: MAK, SAYA SAYANGKAN MAK!




Tapi tidak saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun mengasihi mak lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga mak, sampailah saat mak menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Mak, maafkan saya. SAYA SAYANGKAN MAK...!!!

Saya nak anda sume TELEFON mak atau ibu anda sume!!!sekarang!!!!





Ujian Allah a.k.a The Great Test For Us


Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk. Dahulu aku melihat orang lain sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan. Sakit, kehilangan harta benda, kehilangan orang tersayang. Itu tandanya Allah masih ingat akan kita. Dia mahu menguji hambanya supaya jika kita bersabar, insyaAllah kita kan mendapat ganjaran. Dan aku tertanya, kenapa aku tidak pernah diuji dengan segala cabaran yang aku lihat terpaksa dipikul oleh orang lain? Lupakah Allah kepada aku?

Atau Allah sudah tidak sayang kepada aku?
Kemudian aku tersedar, yang ujian Allah itu juga boleh datang dalam bentuk kesenangan. Dan kadang-kadang kesenangan itu lebih berat ujiannya daripada kesusahan. Oh, aku sedang diuji waktu itu tanpa aku sedari.
Persoalannya, luluskah aku dengan ujian itu? Hanya Allah yang tahu.
Dan sekarang, mungkin Allah mahu aku merasa ujian yang aku pernah 'minta' dahulu. Ujian dalam bentuk kesusahan.

Susahnya kehidupan seorang pelajar.
Tidak pernah diduga oleh aku yang Allah akan menguji aku dalam bentuk ini. Kerana dahulu, soal pelajaran tidak pernah menjadi satu masalah.

Tetapi aku tahu. Allah tidak akan pernah menguji hamba-Nya dengan ujian yang tidak terdaya oleh kita. Persoalannya, mampukah aku lulus dengan ujian ini?

Setiap perkara yang berlaku, baik buruk mahupun baik, ada hikmahnya. Andai aku gagal dalam ujian ini, mungkin ada hikmahnya. Allah ada perancangan yang lebih baik untuk aku, lebih baik daripada perancangan manusia untuk aku.

Namun, aku hidup dengan manusia. Terarah dengan jangkaan, harapan dan sangkaan manusia. Sedar atau tidak, aku terpasa memenuhi semua tuntutan itu. Sehingga aku mungkin lupa yang kehendak Allah jauh melangkau segalanya.
Dapatkan A +++++++ untuk ujian ni k....^_^....





Sedikit Pendapat Politik.....^_^...rilek2 la k...


Keupayaan dan kemampuan untuk berdebat adalah petanda sihatnya sesebuah kerajaan, pimpinan, mahupun demokrasi itu sendiri. Kayu ukur keyakinan dan kepercayaan seseorang pemimpin terhadap dasar-dasar yang diangkat terletak pada kesanggupan pemimpin itu menyokong, mempertahan, dan berhujah di khalayak umum. Ini cukup benar di Malaysia di mana kebebasan media dan ketelusan (transparency) amatlah kurang, malahan pihak Kerajaan sendiri kelihatan seakan enggan mendebatkan isu-isu tertentu di Parlimen pun. Maka bila diambil kira kenyataan YAB Dato’ Sri Najib Razak bahawa tidak perlu bagi rakyat mengamati perbincangan dasar-dasar BN dan PR, ia memperlihatkan keangkuhan dan rasa tinggi diri pihak BN terhadap rakyat yang berhak mendengar hujah dari kedua belah pihak. Rakyat berhak mendapatkan fakta. Oleh itu, langkah terbaik buat YAB Perdana Menteri adalah untuk menerima tawaran berdebat isu ini yang amat penting buat negara kita yang tercinta. Ianya masih belum terlambat.



teteettttt............

6 comments:

  1. panjangnya post ni safwan.
    sejuk hati melawat sini. sy akan jadi pengikut setia okay.
    so rajin2 la update.

    ReplyDelete
  2. Salam....
    alhamdulillah..segala puji bagi Allah...^_^...

    ReplyDelete
  3. yg politik tu..ehe,tunggu kucing bertanduk pun najib xkan berani debat..mana nak gali lubang kubur sendiri...ehe

    ReplyDelete
  4. banyak idea...byk isu...isu politik plg panas...isu tabligh ada unsur suspen...lain2,menarik tapi panjang sgt la wan.

    ReplyDelete
  5. mak aih... panjang giler!!!!!
    tak minat aku nk bace... tgk gmbr boleh laa..

    ReplyDelete
  6. salam..syukran d atas komentar anda sume....akan dbaikkan lagi blog nie...ut makluman,post di atas adalah post sementara sebelom post yg sebenar akan di post..^_^...

    ReplyDelete